De kosmische visie van Maria Montessori is een belangrijk uitgangspunt in ons onderwijs. Zij gaat er vanuit dat de mens een onderdeel is van het kosmisch plan. Dat alles in het universum, en de kosmos met elkaar verbonden is.Daarnaast gaat het Montessori-onderwijs uit van de gevoelige periode van kinderen. Montessori bedoelt daarmee dat er tijdens de ontwikkeling van kinderen fases zijn waarbinnen kinderen extra belangstelling hebben voor een bepaald gebied. In zo’n periode neemt het kind de kennis van dat gebied goed op. (Bijvoorbeeld de gevoelige periode voor het leren tellen of lezen.)

“Leer mij het zelf te doen", geeft de kern van het Montessori-onderwijs aan.  Het proces 'groot worden’ moeten kinderen immers zelf volbrengen. Niemand kan dat voor hen doen. Maria Montessori was namelijk van mening dat alle ontwikkeling zelfontwikkeling is, dat het kind van nature zelf groot wil worden.

Leer mij het zelf te doen, vrijheid in gebondenheid, geen vrijheid zonder discipline, respect en verantwoordelijkheid zijn begrippen waar het Montessori-onderwijs om draait.


 
 

In de praktijk betekent dit dat we ons onderwijs aansluiten bij de diepe belangstelling van kinderen voor de wereld om zich heen.

Aandacht, verwondering en verbeeldingskracht spelen hierbij een belangrijke rol. Concreet betekent dit dat in alle groepen materialen aanwezig zijn die tegemoet komen aan de gevoelige perioden.

Onze leerlingen krijgen daarom een bepaalde mate van vrijheid waarbinnen zij mogen leren naar aanleg, tempo en belangstelling.Hierbij is het nodig dat zij een zelfstandige en gedisciplineerde werkhouding ontwikkelen, waarbij alle schoolse vakken evenwichtig aan bod komen. Bij dit leren “hoe te leren” heeft het kind onze begeleiding nodig.



 

 

 

We geven modern Montessori-onderwijs, aangepast aan deze tijd, verrijkt met de huidige nieuwe inzichten binnen het basisonderwijs. Daarbij hanteren we verschillende vormen van kennisoverdracht: individueel, in kleine groepjes of met de hele groep.

Montessori-onderwijs vraagt van ons dat wij kinderen leren wat leren is. Bovendien is het begeleiden van kinderen in het groeien naar sociale, kritische, verantwoordelijke  mensen die een zelfstandige visie hebben op de wereld zodat zij later morele keuzes kunnen maken, een belangrijke taak voor ons.


Lees meer: de missie

 

Wij willen dat kinderen zich veilig en geborgen voelen op school. Daarnaast gaan wij ervan uit dat ieder kind uniek is. Dit betekent dat wij ons onderwijsaanbod afstemmen op aanleg, afkomst, tempo, cultuur, geaardheid  en begaafdheid. Elke leerkracht draagt middels persoonlijke aandacht bij aan de mogelijkheden  en talenten van alle kinderen.  Een uitdagende en optimale voorbereide omgeving is hierbij voorwaarde. Leerkrachten scholen zich volgens de Montessoriopleiding. Ze ontwikkelen zich  regelmatig in het kinderen:

Leren kiezen en plannen

Leren omgaan met vrijheden

Leren zien van verbanden.

 
 
De komende jaren werken we onder andere aan het borgen van de afspraken die we gemaakt hebben met het rekenverbetertraject.
 
We gaan meer kunst en cultuur binnen ons kosmisch onderwijs integreren in de onderbouw en middenbouw.
Kunst en cultuur worden verder uitgebreid in de bovenbouw. En we ontwikkelen een doorgaande beeldende lijn door de jaren heen.
(Opbouw in vaardigheden: je begint bijvoorbeeld met klei in de onderbouw en werkt uiteindelijk met gips in de bovenbouw).
 
Daarnaast gaan we de kwaliteit verbeteren van het kosmisch onderwijs door de canon te gebruiken en deze in relatie tot de kerndoelen te behandelen. (De canon van Nederland is een lijst van vijftig thema's die chronologisch een samenvatting geeft van de geschiedenis van Nederland).

Het spellingsonderwijs vraagt om verbetering. We gebruiken het als onderwerp bij de 1-zorg-route waar we de komende jaren aan werken. De 1- zorg-route is een manier van werken om het passend onderwijs gestalte te geven.

Identiteit in zoverre het gaat om levensbeschouwing, is ook een speerpunt.
 

Montessorischool De Binnenstad   Damstraat 6   6811 CB Arnhem   026 4422337    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.    www.de-binnenstad.nl